banner

Tuesday, April 17, 2012

5 Perkahwinan Paling Mahal di Dunia

Amit Bhatia and Vanisha Mittal
Tarikh Perkahwinan: June 22, 2004
Kos : RM 235 juta
 
Vanisha Mittal adalah anak perempuan pemilik syarikat keluli terbesar di dunia, manakala Amit Bhatia adalah pelabur yang berpangkalan di London. Dua dua jutawan India yang meletops gila. Ampa tau la Indian wedding memang gila extraveganza punya. Sampai bermalam-malam. Depa dua ni punya wedding saja dah 6 hari 6 malam ini menggunakan 12 pesawat jet untuk menerbangkan 1000 tetamu untuk ke lokasi yang meletops di Grand Versailles di Paris dan menampilkan 45 orang chef, 10,000 bunga, kek perkahwinan yang besar dan semua tetamu wanita mendapat goodie bag yang penuh dengan pelbagai barangan mewah. Not only that, kelab malam di seluruh bandar telah disewa supaya pasangan itu boleh berparty sakan u olls! Kau mampu.

Ampa tau sapa mai menyanyi dan membuat persembahan masa depa kahwin? Aishwarya Rai, Akshay Kumar, Shah Rukh Khan, Saif Ali Khan, Rani Mukherjee and pop star Kylie Minogue. Bercakap mengenai wedding invitation cars pulak, they olls membuat kad yang mengandungi 20 muka surat yang diletakkan dalam kotak perak. Gila babss okay!
 
Kate Middleton and Prince William
Tarikh: April 29, 2011
Kos: RM102 juta
 
 
Perlukah akak cerita lebih banyak lagi pasai wedding depa dua orang ni? Akak pun dah tulis satu page penuh pasai wedding depa saja hari tu. And kita semua pun tau, Monarki Kerabat Diraja British memang terkenal dengan perkahwinan depa yang meletops tip tops ala-ala fairy tale gitu. Untuk perkahwinan Kate and Prince William depa membelanjakan RM409 000 untuk cincin Kate saja, RM241000 untuk kek kahwin,RM211000 untuk baju kawen dia yang meletops itu, RM2.4 juta untuk bunga bungaan (termasuk pokok-pokok meletops dalam gereja tu kot!), RM1.8 juta untuk wedding reception, bilik hotel mewah untuk setiap tetamu yang hadir berharga RM1600 semalam dan of coz kita tak boleh lupa segala butiran keselamatan yang wajib untuk majlis yang berprestij ini. Paling meletops sekali depa buat live telecast untuk satu dunia tengok wedding cucu depa ni. Yang tu paling akak tabik spring okay.

Al-Muhtadee Billah and Sarah Salleh
Tarikh: September 9, 2004
Kos : RM17.1 juta
 
 
Haaa! Ampa mesti teringat masa anak Sultan Brunei ni kahwin dengan seorang gadis bernama Sarah.
Perkahwinan diraja yang berlangsung selama satu minggu itu lengkap dengan banyak pertunjukan bunga api, 103 limozin dan yang paling penting sebuah mahkota emas untuk pengantin perempuan. Baju pengantin perempuan juga diperbuat daripada benang emas bertatahkan berlian betui naaaa! Tak main svaroski ni semua.  
 
Liza Minnelli & David Gest
Tarikh : March 16, 2002
Kos : RM12.6 juta
 
 
 
Liza Minneli ni seorang diva lama kat Hollywood dia kawen dengan David Gest ni seorang producer. Mat saleh especially celebrities macam ni kalau depa kawen of coz perabih banyak kat arak la. Wine saja mesti dah beratus-ratus ribu ringgo Pastu baju semua and bunga. Yang penting, ampa tau sapa jadi depa punya pengapit? It was Michael Jackson and Elizabeth Taylor. Dua dua tu pun dah jadi mendiang. Tapi lagi menyedihkan ialah lepas setahun depa kawen, depa dua bercerai sebab dua-dua depa mengadu pasai ketagihan dadah. GILA MEMBAZIAK DUIT!
Paul McCartney & Heather Mills
Tarikh : June 11, 2002
Kos :RM12.6 juta
 
Bekas ahli kumpulan Beatle iaitu Sir Paul McCartney berkahwin dengan seorang model Heather Millsdi sebulah istana di Ireland. Majlis perkahwinan privasi ini dihadiri oleh 300 tetamu yang terdiri daripada para VVIP dari UK dan US. Yang pentingnya lepas wedding tu, depa semua berhibur dalam satu ballroom yang meletops dan menaiki kapal mewah ya. Tapi yang lagi bodoh ialah, selepas beberapa tahun depa bercerai dan kos perceraian depa adalah lebih mahai daripada kos depa kahwin iaitu sebanyak RM146 juta.
 
Petikan dan tulisan penuh oleh kak merr@zah@Jumie.

2 comments: